Sisteme de reprezentare si submodalitati

SISTEMELE DE REPREZENTARE sunt imaginile, sunetele, cuvintele, senzatiile, mirosurile si gusturile care alcatuiesc experienta interioara subiectiva.

Folosim 6 sisteme de reprezentare:

Vizual

Auditiv

Kinestezic

Olfactiv

Gustativ

Auditiv digital (dialogul interior)

Submodalitatile sunt 

caracteristicile reprezentarilor. 

Exemple de submodalitati: luminozitatea si contrastul imaginilor, volumul si ritmul sunetelor, aria de intindere ai temperatura senzatiilor corporale, intensitatea mirosului sau gustului, localizarea sursei dialogului interior. 

Daca lumea noastra interioara ar fi o casa, atunci sistemele de reprezentare ar fi materialele de constructie din care este alcatuita fiecare camera in parte, impreuna cu mobilierul si obiectele de decor, iar submodalitatile ar fi acele aspecte care dau stilul si atmosfera casei: materialele, texturile, nuantele, distantele, marimile, sertarele, paravanele s.a. 

Sistemul de reprezentare preferat

 

Folosim predominat unul dintre cele 6 sisteme de reprezentare. 

 

Indicatorii externi ai sistemului de reprezentare preferat: 

- miscarile ochilor,
- ritmul respiratiei si vorbirii,

- gesturile si postura,

- folosirea anumitor cuvinte si expresii.

Sistemul de reprezentare preferat: Vizual

Sistemul de reprezentare preferat: Auditiv

Sistemul de reprezentare preferat: Auditiv digital

Sistemul de reprezentare preferat: Kinestezic

Sistemul de reprezentare preferat se reflecta in modul de alegere a cuvintelor. Cand comunicam, transpunem in cuvinte lumea noastra interioara, care poate fi alcatuita predominant din imagini, din sunete sau din senzatii. 

"Peisajul zilelor mele pare sa fie alcatuit, asemenea regiunilor muntoase, dintr-o varietate de materiale ingramadite la intamplare. Acolo imi vad natura, ea insasi amestecata, formata din proportii egale de  instinct si antrenament. Pe ici pe colo razbat varfurile de granit ale  inevitabilului, dar peste tot in jur sunt bolovanii si pietrisul intamplarilor. Ma straduiesc sa retrasez viata ca sa descopar un plan, urmand un filon de plumb, sau de aur, sau traseul unui  suvoi subteran, dar acestea sunt doar inselatorii oferite de memorie."

 

Marguerite Yourcenar, Memoriile lui Adrian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Multi ani dupa razboi, dupa casatorii, copii, divorturi, carti, el veni la Paris cu sotia. I-a dat telefon. Eu sunt. Ea l-a recunoscut indata dupa voce. El i-a spus, voiam doar sa-ti aud vocea. Ea i-a spus, sunt eu, buna. El era nervos, temator, ca si inainte. Vocea i-a tremurat brusc. Si cu acel tremurat, ea a auzit din nou vocea Chinei. El stia ca ea incepuse sa scrie carti, auzise de la mama ei pe care o reintalnise in Saigon. Si despre fratele ei mai tanar, si suferise pentru ea. Apoi n-a mai stiut ce sa spuna. Si atunci i-a spus. I-a spus ca era ca inainte, ca inca o iubea, niciodata n-ar putea inceta s-o mai iubeasca, ca o va iubi pana la moarte."

"Cuvintele ii ieseau din corp fara ca ea sa-si dea seama, ca si cum ar fi fost vizitata de amintirea unui limbaj demult uitat."

 

Marguerite Duras, Amantul

"Dupa ce a absolvit un liceu public din prefectura Kanagawa, s-a inscris la sectia de literatura a unei facul­tati particulare foarte la moda. Cu toate acestea, simtea ca scoala aceea nu e pentru ea. Facultatea „calaie, lipsita de spirit de aventura si aplicatie practica" o umplea de dispe­rare. Pe majoritatea colegilor ei (printre care, de fapt, ma aflam si eu) ii considera plictisitori si mediocri, de mana a doua. Din acest motiv, dupa al doilea an a inaintat o cerere de retragere de la cursuri si dusa a fost."

 

Haruki Murakami, Iubita mea Sputnik

"Dupa ce a absolvit un liceu public din prefectura Kanagawa, s-a inscris la sectia de literatura a unei facul­tati particulare foarte la moda. Cu toate acestea, simtea ca scoala aceea nu e pentru ea. Facultatea „calaie, lipsita de spirit de aventura si aplicatie practica" o umplea de dispe­rare. Pe majoritatea colegilor ei (printre care, de fapt, ma aflam si eu) ii considera plictisitori si mediocri, de mana a doua. Din acest motiv, dupa al doilea an a inaintat o cerere de retragere de la cursuri si dusa a fost."

 

Haruki Murakami, Iubita mea Sputnik